Přepište učebnice, Ondra měl ozvučené hry

V novodobých dějinách mikropočítače Ondra, které bych mohl datovat někdy od roku 2010 doposud, byl vžit statut Ondry jako velmi zvukově omezeného počítače díky svým sedmi falešným tónům danými svým hardwarovým návrhem. K dispozici byly původní hry pro SSM ROM bez jakýchkoliv zvuků. Ale teď už víme, že to bylo jinak!

Během mých posledních aktivit okolo her JetPac a Pssst! jsem narazil na skutečnost, že tyto hry obsahovaly kód pro zvuky a hudební rutiny. V JetPacu 2.0 jsem je nejdřív zcela odstranil a ke konci jsem se rozhodl je tam opět dodělat a uzpůsobit pro vnitřní pípák Ondry. U Psssst jsem na zvukové rutiny narazil také a opět jsem jim nevěnoval pozornost a to, že posílaly data na špatný port jsem viděl jako chybu. Ten „špatný“ port byl výstup do magnetofonu. Do celé situace se poté zapojil i Milan Ptáček a ze své iniciativy zkusil na svém ZX Uno smíchat výstup do magnetofonu do audiovýstupu a zjistil, že každá hra má skutečně své ozvučení! V tu chvíli mi to docvaklo, že výstup do magnetofonu byl záměr. Stačí pustit záznam na magnetofonu a dát pauzu, poté příposlechem poslouchat zvuky na poměrně velkém reproduktoru, který je přímo ovládán programem.

Zkusil jsem tedy všechny dobové hry pro SSM ROM a je tomu tak. JetPac, Pssst, Galaxians, Planetoids a Jetset Willy skutečně zvučí a někdy i hrají. Na ukázkovém videu je Jetset Willy a úvodní melodie a trochu zvuků ze hry. Je škoda, že autor tu zmínku o zvucích přes magnetofon neumístil například na úvodní stránku, nemuseli bychom to objevovat. Nějaké to úsilí to stát muselo, protože rutiny jsou přečasované ze ZX tak, aby na Ondrovi tak nějak hrály.

Na závěr snad jen říci, že to je přinejmenším milý objev a snad nás nějaká ta překvapení na poli této roztomilé platformy ještě čekají.

Příspěvek byl publikován v rubrice Software se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.