Ondra, náš oblíbený československý mikropočítač, dostává svou druhou textovou hru, která slibuje napínavé dobrodružství plné výzev. Po slavné hře Město robotů, kde jste se v kůži kosmonauta proháněli po futuristickém světě, přichází Bratrstvo kočičí pracky. Tentokrát se přenesete zpět v čase, přímo do předválečné Prahy roku 1938, kde se ocitnete v záporné roli – Dlouhého Bidla, přesného opaku Mirka Dušína. Váš cíl? Porazit Rychlé šípy v závodě, který rozhodne o osudu bratrstva. A to za každou cenu!
Autorem původní verze hry pro ZX Spectrum je Petr Kain. Jeho dílo natolik zaujalo Libora Lasotu, že se rozhodl vytvořit verzi pro počítač PMD 85 a ještě v roce 2023 ji vydal. Když jsem s Liborem na jaře tohoto roku navázal určitou spolupráci, okamžitě jsem zatoužil přenést hru na Ondru. Díky laskavému svolení Petra Kaina jsem dostal zelenou a pustil jsem se do práce.
Libor mi poskytl zdrojové kódy pro PMD-85. Následovalo nudné a zdlouhavé přepisování veškerého kódu na Z80 mnemoniku, abych mohl použít nejen své knihovny psané pro Z80. Všechny instrukce jsem nahrazoval klasicky pomocí Najít a nahradit. Občas jsem musel použít i regulární výrazy, ale nakonec to šlo docela rychle. V některých rutinách jsem pak s výhodou použil extenze Z80 pro vyšší efektivitu nebo úsporu paměti.
Hra je co do velikosti poměrně rozsáhlá, avšak zde má Ondra výhodu značného místa pro programy. Přesto jsem minimalizoval jak se dalo, kvůli zmenšení doby nahrávání hry. Do paměti se vešla nejen samotná hra, ale i úvodní obrázek a několik fontů, které vyřešily problém rozlišení dialogů černobílé grafiky. Abych ušetřil co nejvíce místa, vyvinul jsem speciální systém pro vykreslování diakritiky, což pomohlo minimalizovat velikost fontů.
Již tradičně jedním z největších problémů byla nízká rychlost Ondry pro scrollování obrazovky. Zkoušel jsem různé metody, ale žádná z nich nevedla k uspokojivému výsledku. Nakonec jsem našel řešení, kdy se text posouvá najednou. Tento postup vyžadoval velký zásah do hry, ale výsledek stojí za to – hru lze nyní plynule hrát, což poskytuje příjemný uživatelský zážitek.
Samotné ovládání i pohyb ve hře je i na Ondrovi v porovnání s původní verzí v Basicu na ZX Spectru doslova bleskové.
Editace na příkazové řádce je přizpůsobena Ondrovi, kdy si vystačíme s tím, na co jsme zvyklí a pouze navíc je šipka nahoru, která vyvolá předchozí kořen příkazu a šipka dolů, která smaže příkazovou řádku. Pro ostatní příkazy stačí během hry zadat SLOVNIK. Na příkazové řádce jsem rovněž použil klasický kurzor, jak má Ondra ve zvyku.
Hra je jinak identická s verzí pro PMD-85. Ukládat pozici lze do RAM nebo na magnetofon. Ukládání do RAM je výhodné dělat průběžně, protože jsou okamžiky, kdy hra skončí vaším selháním. NMI tlačítkem se dostanete vždy na příkazový řádek nebo s kombinací kurzorových šipek můžete vyvolat novou hru nebo reset Ondry (více napoví příkaz KONEC).
Jediným mým tvůrčím přídavkem je zvýšená rychlost blikání kurzoru, když nás honí Tonda Plíhal a jsme v nebezpečí. Symbolizuje zvýšený srdeční tep. Když nebezpečí pomine, kurzor se uklidní.
Hra je určena pro SSM nebo Ondra+ ROM.
Ten, kdo se ve hře zasekne a bude mít chuť Ondru rozmlátit vzteky, může pomoci návod i s mapou ZDE.
Petru Kainovi se podařilo vytvořit skvělou hru, která mě přivedla k novému pohledu na textové hry. Vytvoření portu této hry pro Ondru bylo náročnější než jsem očekával, ale výsledkem je skvělá zábava, která vás vtáhne do světa předválečné Prahy a umožní vám prožít nezapomenutelné dobrodružství. Tak se připravte, nechte se unést atmosférou doby a nedovolte Rychlým šípům zvítězit!